Hej! Vi är Duracell

we-are-duracell-logo-white

Duracell är världens ledande tillverkare av alkaliska högprestandabatterier, knappceller och uppladdningsbara batterier. Sedan företagets grundande i början av 1940-talet har man uppnått ikonisk status för kompakta batterier med långvarig kraft. Och i hjärtat av hela verksamheten finns Duracell-kaninen.

Duracell Bunny

VÅR HISTORIA

Show / hide

1920-talet Början på vår historia

Vår historia tar sin början i det tidiga 1920-talet med den uppfinningsrike vetenskapsmannen Samuel Ruben och den entusiastiske volframtrådstillverkaren Philip Rogers Mallory. Ruben är på jakt efter utrustning för ett experiment, och kontaktar då P.R. Mallory Company. Och här ser Ruben och Mallory ett tillfälle att kombinera Rubens uppfinnarbegåvning med Mallorys tillverkningsresurser. Deras samarbete varade fram till Mallorys bortgång år 1975 och utgör fundamentet för Duracell International.

Show / hide

1960-talet Duracell första batteriet på månen

Företagets första alkaliska batterier marknadsförs under varumärket Mallory. Den här nya generationen batterier är särskilt utformad för Kodak och att strömförsörja deras energihungriga Instamatic-kamera med inbyggd blixt. År 1965 introduceras varumärket Duracell, samtidigt med en push för konsumentdrivna program och produkter. Batterier direktlevereras till Agfa, Kodak och Polaroid, tillverkarna av den nya generationens portabla konsumentprodukter som t.ex. bandspelare och walkie-talkies. År 1969 deltar Duracell i Apollo 13-expeditionen och blir det första batteriet på månen.

Show / hide

1970-talet Ikonens födelse

År 1971 introducerar Duracell sina ikoniska färger, koppar och svart, som en symbol för konduktiviteten, styrkan och överlägsenheten i batteriformeln. Duracell-batterierna är de första batterier som marknadsförs i TV och blir snabbt ett hushållsnamn med sin fångande reklamslogan - ”No other battery looks like it. No other battery lasts like it.” År 1973 föds Duracell-kaninen. New York-reklambyrån Dancer, Fitzgerald and Sample skapar den minnesvärda TV-reklamen med "den trummande kaninen". Sedan dess har kaninen symboliserat Duracells överlägsna batterilivslängd jämfört med vanliga zink-kolbatterier. Med åren går kaninen från att vara en enkel leksak till en skojig och omtyckt märkesikon som ger värme och personlighet åt Duracell-märket.

Show / hide

2016 Permanent Hem inom Berkshire Hathaway

Berkshire Hathaway-företaget förvärvar Duracell. Duracell fortsätter fokusera på effektiv tillväxt, branschledande innovation och skapande av långsiktigt värde för kunderna och konsumenterna för att bli världens odiskutabelt största Personal Power-företag.

Duracell-kaninens historia

Sedan 1973 har kaninen utvecklats för att hänga med i tiden. Hans utveckling löper även parallellt med kontinuerliga förbättringar i kvalitet och styrka i Duracells batterier och produkter. Idag är Duracell-kaninen en av de mest uppmärksammade varumärkesikonerna jorden runt.

Duracell

Duracell är världens största batteriföretag sett i marknadsandelar och den ledande tillverkaren av högpresterande alkaliska batterier, specialceller och laddningsbara alternativ. Sedan lanseringen av märket år 1965 har det växt till att bli en global konsumentikon, känd för sitt kvalitetsengagemang, sin tillförlitlighet och innovation.

Duracell sysselsätter över 3 300 människor jorden runt och har globalt huvudkontor i USA, EIMEA och Asien. Den 1:a mars 2016 blev företaget en permanent del av Berkshire Hathaway-gruppen.

Driver de enheter som är mest relevanta för kunderna

I genomsnitt säljs 63 Duracell-produkter varje sekund jorden runt, och ett ständigt ökande antal produkter som behöver batterikraft lanseras. För konsumenterna är Duracell-kaninen och "Copper Top" synonyma med batterier, och vi strävar efter att bygga på den här styrkan genom att uppfylla nya behov.

Vår ambition är att vara förstahandsvalet för strömförsörjning till de mest konsumentrelevanta produkterna och att skapa långsiktiga värden och framgångar för våra samarbetspartners.

Framgång genom innovation

Sedan ursprungsföretaget grundades på 1940-talet har Duracell stått för många branschnyheter, inklusive de första alkaliska AA- och AAA-batterierna och den första hörapparats-knappcellen. Duracell-batterier var de första att landa på månen och drev Logitechs första trådlösa mus, vilket gör datorarbete bekvämare.

Duracells strävan efter innovationer fortsätter idag med produkter som Duracell Ultra Power, som är vårt bästa och mest kraftfulla alkaliska batteri i alla enheter. Signifikanta investeringar inom forskning och utveckling säkerställer att Duracells produkter förblir de mest tilltrodda för allt: alltifrån de senaste avancerade leksakerna och videospelkonsolerna till portabla tekniklösningar för snabbladdning av smarttelefoner.

Säkerställer kvalitet och minskar miljöpåverkan

Duracells kvalitetssäkring överskrider kraven för ISO 9000-standarderna och specificerar den högsta kvaliteten i råmaterial, rigorös testning och inspektion av prestanda och energianvändning. Varje enstaka Duracell-batteri kvalitetskontrolleras innan det lämnar anläggningen för att säkerställa maximal prestanda.

Duracells unika “POWERCHECK™” gör det möjligt för konsumenter att omedelbart verifiera strömförsörjningsnivån för ett Duracell-batteri, som ska få ett andra liv i en annan enhet med lägre energibehov. Detta skapar värde för våra konsumenter och hjälper oss att minska avfallet. Sedan flera decennier är Duracells batterier fria från alla tungmetaller.

Vi stöttar våra partners

Duracell är det främsta varumärket som rekommenderas av världens största enhetstillverkare, tack vare sin överlägsna, långtgående prestanda och högkvalitativa produktupplevelse för konsumenter.

POWERED BY DURACELL